seriemord

I ett nära sammarbete med den underjordiska revolutionära organisationen Centrum för Socio-ekonomiska Serie Studier, C.S.S.S, verkar Seriemord för spridande och samlande av serier som tar till vara på detta unika mediums subversiva potential.

Friday, April 04, 2008

Världens "Chickenrace" 2008


Jag har skrivit en i stora delar helt förståelig artikel i senaste numret av Ordfront. Den handlar om Kreditkrisen i USA. Men också om superdatorer, apor, Dick Cheneys kalla förnuft och egentligen också om det steg vi alla är på väg att ta in i en multipolär världsordning. Läs den gärna och berätta varför du inte förstod. Tyvärr ligger den inte ute på nätet utan återfinns endast tryckt på nermalda träd.

Jag översatte för några år sedan en bok av samhällsvetaren Immanuel Wallerstein, Utopistik . Den handlar om lite samma sak. Att världsekonomin går mot en period av fördyrade resurser och en upplöst, post-västfalisk ordning. I en bisats nämner han torrt att regionala kärnvapenkrig inom de kommande decennierna inte kommer att undvikas, ungefär. Munter bok. Han är inte så munter i allmänhet, men just i frågan om Kreditkrisen hickade jag till av hans skarpa säkerhet. Läs för guds skull och berätta för mig hur allt ska lösa sig.

Nu åker jag till Italien för att översätta en bok av Iris Marion Jones. Hon är enfeministisk och postkolonial teoretiker och menar att allt kan bli bra, bara vi omtolkar våra positioner och typ organiserar oss. Det är skönt. Och så slipper jag läsa hennes analyser av Kreditkrisen – för hon dog 2006. Läs för guds skull den boken också. Den blir klar till sensommar och kommer ut på Tankekraft förlag.

Ciao compagneri, arrivederci in un mondo totalmente differente – nel estate!

Labels: , , ,

2 Comments:

At 10:13 AM, Anonymous Anonymous said...

Hej!

Jag gillade din artikel i Ordfront. Har bloggat om den bara så du vet! Ha det så bra i Italien.

 
At 11:52 AM, Anonymous Anonymous said...

Antar att du tänker på Iris Marion YOUNG.

 

Post a Comment

<< Home